Alla inlägg under januari 2012

Av Britt Näslund - 15 januari 2012 11:48

Så har då söndagen kommit och det är snart dags för lunch. Var tar tiden vägen? Tyckte det var fredags kväll och man funderade på vad som skulle hända denna helg.

Ja gårdagen gick att laga mat här hemma. Jag lagade kålgryta, Kålpudding, kokade högrev, Middag  med fyllda lövbiffar i 4 olika smaker. Gjorde en bön röra/sallad. Ja en heldag med mat som nu finns i vår frys för kommande behov. Det käns skönt.

I går åt jag vanlig kokt skinka på fruckost macka förförsta gången på minst 8 veckor lyx. Åt även en bit utav lövbiffen samt en skiva ost på kvällsmackanvar otroligt gott. Inte för att jag inte gillar mjukost utan för att jag fik en riktig macka kändes det som somt att få tugga köttet. Ja man kan vara lycklig för lite.

Syster syter dök upp till midagen och värdens bästa Sigge. Jag fick en jätte fin tulpanbucket som skriker

 

VÅR!


I dag söndag så hadde jag funderingar på att gå och träna kl.10:00 men somnade om och sov till straxt före 9:00 och ville inte stressa när jag var ledig. Så då gick vi en trur runt Sidjön i stället.

Det snöade rätt mycket. ( Klockan på korten går en timme för fört)

 

Fick syn på denna Skata som satt och hadde koll på läget och de andra.

Tänkte genast på Bråkan sen fick jag syn på dessa. 

 

Och jag så ju att det var Berit  Gunilla och jag.


Nu är lunchen på G, få se om det blir en tur ut på birsta.


Som alltid var rädd om er och varandra. / Britt

Av Britt Näslund - 15 januari 2012 11:39

Mat och motion lördag 14/1-12


Frukost: 1 dl yougert 1 liten hårdbrödbit med skinka och tomatskiva lyx kändes det som.

Lunch: 1,5 dl kålgryta

Mellis: 2/3 banan

Middag: ca 0,5 dl fylldlövbiff 1 dl koktamorötter och blomkål 2 msk sås

Mellis: 1 liten hårdbrödbit med 17% präst ost och paprika.


Ingan störe motions runsa i dag utom den på mat afärerna när jag handlade


Var rädd om er och varandra./ Britt

Av Britt Näslund - 13 januari 2012 20:51

Mat och motion fredag 13/1-12


Fruckost : 1dl yougert en liten bit hårdbröd messmör

Mellis: 1/2 banan

Lunch: 0,5 dl potatis, 0,5 dl plösa, 0,5 dl rödbetor

Mellis: -----------------

Middag: 0,75 dl köttfärs stekt som hambugare 0,75 dl blandad sallad 2 tsk dressing

Mellis: Ett kex med ost


I dag har jag haft en sån där dag när det inte gått som det ska. Har endast fått i mig 1,5 glas vatten innan middagen.

Inget mellis under em. Ja bättre dagar har jag haft men det är sånt som händer.


Nu är det i allfall 2 lediga dagar, Undra vad jag ska hitta på? Det löser sig nog.


hoppas ni får en trevlig helg och var rädd om er och varandra/ Britt

Av Britt Näslund - 12 januari 2012 20:25

Mat och motion torsdag.


Frukost: 1 dl yougert, liten bit hårdbröd med messmör.

Mellis: frukt puré barn mat

Lunch: samma som middagen i går pölsa, potatis, rödbetor

Mellis: 1 dl yougert

Middag: 8 st pomeskulor, 1/5 kyckling gordonblue, blandsallad.

Mellis: 2 supersmå hårdbrödbitar med mjukost.


I dag skulle det ha varit träning men Syster yster fyllde år så det blev en sväng till henne  och grattulera.

Få se om jag får fingrarna ur och gå och träna på söndagsmorgonen.

Visst har veckan gått snabbt snart är det helg och inget är bestämt så det finns inga måsten. Det känns jätte skönt.


Som vanligt var rädd om er och varanadra. / Britt

Av Britt Näslund - 11 januari 2012 20:29

Mat och motion onsdag 11/1-12


Ingen frukost provtagning

Mellis: 1,5 dl youger

Lunch: lådan som jag gjorde i går.

Mellis: 1 dl yougert

Middag: 0,5 dl kokt potatis, 0,5 dl pölsa, 0,5 dl rödbetor som jag inte kunde äta upp för jag började må illa, åt tre tuggor lite för fort.

Mellis: 1 bit hårdbröd, lätta, ost, paprika


När det gäller motionen i dag så blev det en sväng på Birsta city. Håkan köpte te och jag kaffe.

 

När vi kom hem så tog vi en 20 min promenad med Maja.


När jag var på provtagning i dag så frågade jag om dom kunde ta mitt blodtryck men dom var så försenade så jag fick gå och och ta det själv.

119/84 bra va?


Snart är det bigest loser tänkte ta en titt på det.


Som alltid var rädd om er och varandra. / Britt

Av Britt Näslund - 10 januari 2012 18:45

Mat och motion tisdag 10/1

Frukost: 1 dl yougert, 1 halv hårdbrödbit med mesmör.

Mellis: Frukt puré barnmat.

Lunch: 2 prinskorvar äggröra på ett halft ägg

Mellis: 1 dl yougert

Middag: 0,5 dl tackoköttförs, 1msk riven ost, 1 msk creme frche, gurka majs parika rödlök tomat i bitar 0,5 dl

Mellis: 1 dl yougert


Dåligt med motion i dag har en hel del värk i min kropp. Har en hel del "platser" på min kropp som gör ont nu. Tidigare hadde jag inte de här problemen. Som mina höft ben där gör det on när linningen på byxorna kommer åt. Och i morsse så trodde jag 100% att jag hadde blåmärken på "övre lårbennet"på utsidan 15 cm ner från höftböjen.

Lite träningsvärk i magen börjar på och komma, helt ok då vet jag att jag gjorde rätt i går.


Har gjort i ordning min lunch låda till i morgon.

 

0,5 dl potatis mos, 0,5 dl kokta morötter och blomkål, ca 0,5 dl kyckling färs biff.

Ser mycket ut i denna 2,5 dl burk.


Hoppas ni alla får en skön kväll och som alltid var rädd om er och varandra. / Britt

Av Britt Näslund - 9 januari 2012 20:32

Matdagbok och motion.

Måndag 9/1

Frukost 6:00. 1 dl lätt yougert och en liten bit med hårdbröd halva med mesmör havla med mjukost.

Mellis 9:00 en liten banan

Lunch 11:45 0,5 dl potatismos en liten biff av kyckling köttfärs ca 0,75 dl 2 mak sås, vatten lite.

Mellis 14:30 1 dl yougert.

Middag 16:45 äggröra på ett halft ägg, 2 st prinskorvar

Mellis 20:30 0,75 dl yougert en liten bit kex med mjukost

rygggympa 60 min.


Ja det var min dag i dag. inte så bra inga grönsaker.


Som alltid var rädd om er och varandra. / Britt



Av Britt Näslund - 8 januari 2012 18:15

Denna lång helg har det varit mycket vikt snack.

Började redan på torsdagen när vi var hos Gunilla och Per. Min Syster Berit var ju där med Sigge så det var mycket funderingar om vilken metod som skulle gälla. Då inte för mig utan för Gunilla, Berit och Håkan.

I går var samma gäng här hemma och åt.

Serverade kyckling rullader med ugnsgratinerat potatis och parmesan mos.

Hur som helst så fortsatte diskussionen om vad man skulle äta efter.

Gunilla kommer att fortsätta sin dukandiet. Hon har lyckats jätte bra med den under våren och sommaren i fjol.

Och även jag åt ju efter den till stor den när jag gick ner innan operationen.

Berit och Håkan lutar åt GI metoden. Här hemma så är det ju jag som kommer att få laga och berätta för Håkan vad han ska äta. Nog för att han är förkyld men hallå om man ska koka potatis så måste man ju slå på spisen och lägga ett lock på kastrullen. Eller är det för höga krav? Just nu sitter han och jäser i soffan kollar på Morberg och äter ur en stor påse med små godis. Snällt va?

Gunilla har en blogg som heter life in pink. lifeinpink.bloggplatsen.se gå in där och kolla på allt fint hon stickar och på hur hon äter. Berit har haft en blogg tidigare men jag tror att hon kommer att ta upp den igen. Den hette xtraviktigt. xtraviktigt.bloggplatsen.se. Då kan ni hålla koll på henne. Kommer att länka dom här på min sida bara dom kommer igång.

Maten för min del går så där, blir lätt illamående efter måltiderna. Tror att jag äter för fort. jag försöker äta långsamt. Men resten av familjen går det undan för så tillslut sitter jag där ensamme. Nu är det bara en dryg vecka kvar med puré kost sen så kan jag börja med "vanlig mat" det är ju det jag ätit hela tiden fast mosat. Men nu längtar jag efter en "riktig kött bit" ni fattar.  Är nog två månader sedan jag åt nåt sånt.


I dag har jag varit på Birsta city och provat lite över delar. Jag rensade ju ur mina garderober i fredags så det ekar nu. Provade 5 olika överdelar på Kapp hal en kofta svart, en klar blå stickad tröja, en vit/röd svart rutig  skjorta. en röd och svart rutig flanell skjorta samt en turkos kort ärms blus. Det var endast flanell skjortan som var lite trång över bysten. Men annars så kunde jag ha allt och jag provade storlek 44-46.

Kan inte riktigt fatta detta.

Jag har ju storlek 52-54 i över delar (det är vad jag tror i all fall) Det är svårt att få detta att gå in i mitt huvud. Det kommer nog snart, hur som helst så handlade jag inget.


Nu vill Maja ut så som alltid var rädd om er och varandra. / Britt

Ovido - Quiz & Flashcards