Alla inlägg under mars 2013

Av Britt Näslund - 17 mars 2013 08:59

och snart är denna helg över.


Vilket väder vi haft denna vecka. Helt fantastiskt, synd att det varit så kallt bara. Annars så har det varit vår på riktigt. Jag har fått åka med Gunilla och Per ett par gånger denna vecka, tack för det. Håkan har varit ute på jobb.


Har även varit på läkarbesök. Jag har haft problem under ett par veckor med urinvägarna, har provat c-vitamin, tranbärs jouise mm. Men inget hjälpte. Febern höll i sig så då var det bara att ge vika. Nu är tabletterna slut men jag mår inte så mycket bättre. Ja vi får se hur det går.


I går var vi ut på Släda.

Min svärfar tyckte att vi skulle skotta av golvet och ta loss alla pallar.

 

Ja vad tror ni?  Lycka till säger jag.

Men Släda är ju fint även i vinter skrud.

     

Eller vad tycker ni?


Vi hade ju med oss två stycken som njöt i fulla drag.

                  Ja det går inte att ta fel på att dom är rätt nöjda.


Maten i går blev en parma lindad torkrygg med mandel potatismos.

   


Till efterrätt en toska äpplen form.

    Serverades med vanilj kräm/sås.


Jag har ju inte gillat musli tidigare, men nu har jag börjat äta det i filen på morgonen för att få i mig mer fiber,

    Jag plockar ihop en egen på ica Birsta. Dinkel, solrosfrön, pummpafrön, hela frön och korn, lite torkad frukt. tillsätter hälldre hallon eller jordgubbar färska eller frysta tinade. En burk går på ca 40 kr. Lite dyrt men gott.


Jag berättade ju tidigare att jag handlat två nya muggar.

 

Jag tycker dom är super fina.


Siri gillar inte att jag grejar, jag ska helst sitta/ligga i soffan så hon kan ligga brevid eller på mig.

    Lite surt ligger hon på soffryggen och kollar på.                     Ser ut som hon tänker vad gör hon nu då?


Jag håller på att diska upp allt som ska in i husvagnen och med upp till fjälls. Vi ska ju dit över påsken. Och den är helt tom. Mycket grejer blir det.


Vad gör ni andra?


Som alltid var rädd om er och varandra. / Britt

Av Britt Näslund - 10 mars 2013 18:52

Jösses vad denna helg bara har flugit i väg.


Och vi har haft fint främmande och sovprinsessor denna helg.

Men har även hunnit baka och laga en del mat.


Jag började lördagen med att reda ut detta, undra vem den skyldige är?

 





Eftersom vi fikade frukost tidigt så blev det förmiddagsfika. Håkan ville ha te, japp han fick använda sig av Släda kopparna.

 



Sen tog jag och bakade lite.

 

Tre sorters kakor och en plåt snoddas.


Djuren hade en trevlig morgon. Siri är väldigt intresserad av HD.

     


Delar av vårt finfrämmande.

  

Viggo 6 v. En riktig goklimp. Fick rå om han ordentligt. Mosters guld klimp.

   

Sigge eller jag hade svårt att vara stilla. Men han är ju en glad skit. Och en riktig hjälpreda Han skulle man ha till hjälp varje middag då går matlagning och dukning som en dans. Tusen tack Sigge för all hjälp och till dit erbjudande. Du är en riktig prins du.


 

Här har vi Prinsessan Li. Med finklänningen på, hon skulle ju på melodifestival fest. Även hon var till stor hjälp vid matlagningen och vad var det för mat vi lagade då. Jo vi skalade och kokade potatis, fixade laxen till en ugnsform, kryddade och rev över citronskal, på med lite smör och skjuts in i ugnen. Sen gick det in en form med laxtornedo med pesto och färskost. Sen gjorde barnen och jag en sås där barnen klippte dill, silade räkor, blandade i rom samt salt peppar och gräslök. Salladen var redan klar, så den ställde dom fram på bordet. Tack för hjälpen Li.

Tre av oss vuxna drack ett vit vin som vi fått tips om på bolaget.

 

Det var godkänt, med en stark karaktär inget survin och inget sötvin. Helt klart ett matvin.

Efter maten blev det melodifestival....

Vann rätt låt??? Nja  Li ville ju att Yohio skulle vinna. Men hon var rätt nöjd en då. Sigge och Viggo blev trötta och åkte hem innan det var helt klart.


 

En morgonflurig prinsessa. (klockan går fortfarande fel)

Li och jag bakade scones till frukosten. (frukost nr 2)

   

Äggröra, bacon scones och juice. En ny från ica äpple, päron samt hallon super god rekomenderas. (den röda)


Strax efter detta kom Birgitta för att hämta Li.


Då lag sig Siri.

 

Men har dom äntligen försvunnit nu så jag blir ensam nr 1 !!


Håkan och jag for en sväng till Birsta skulle handla/titta på lite överdelar provade en del men nja kom hem med två men det är inget att använda just nu. Men det blir väl en riktig vår snart. Samt att jag köpte en ny plånbok. Gunilla ringde och bjöd på fika Och dom hade tapetserat hallen blev jättebra mycket större kändes det som med de ljusa tapeterna. 

Insåg att plånboken jag köpt inte var bra. Så det var bara att åka och byta den Gunilla följde med och Håkan fick vi skjutsa hem (han har fortfarande tandvärk   ) Gunilla och jag bytte plånbok kollade kläder men det blev inget mer. Hem och laga mat. Ja laga och laga, Li och jag rubbade kycklingen redan i morse så det var bara att lägga upp dom i en form och in ugnen. Lite hasselbacks potatis till det och det klarar sig själv i ugnen.

 

 

Siri leker med sin boll, släpper man den från soffan ner på golvet så rullar den under hyllen på bordet. Då springer hon på hyllan under bordet och tar den när den kommer fram på andra sidan.


Nu har hundarna fått sin kvällspromenad. Så då är det väll bara kvälls kaffe kvar.


Hoppas ni alla får en trevlig vecka. Som alltid var rädd om er och varandra. / Britt

Av Britt Näslund - 9 mars 2013 07:14

Och klockan är 7:15. Och vi har redan ätit frukost.


I går var det ju fredag som det alltid är före lördag. Då var det ju dags för fredags mys..

       

Hängmörad Entrecotté när produserat, köpt från charken i ica Birsta. Kryddsmör vitlök och chili. Och som pricken över i ett gott rödvin. Jag åt en halv skiva kött samt en halv grillad tomat.


Även våra små flickor fick fedags mys.

 

De åt med god aptit.

Sen somnade man snällt i soffan.


Vi har ju lite speciella frukost vanor här hemma. Först ut att få frukost är djuren.

 

Samma procedur varje morgon. Tänk att skinka kan var så god.


     

Idag hade vi en gäst vid frukost bordet, nä han fick inget vid bordet utan fick gå till sin skål på bänken. Där fanns det skinka även till han.


Om ni kollar klockslaget på korten och tycker att de inte stämmer så har jag redan sommartid i kameran.


Jaha vad ska ni andra göra en kall, solig lördag som denna?



Här hemma ska vi fly undan lite. Se om temperaturen stiger ta en promenad med hundarna. Ja vi får se helt enkelt vad som faller oss in.


Som alltid var rädd om er och varandra. / Britt

Av Britt Näslund - 6 mars 2013 18:07

Och helgen i storstaden är över.

Det var ingen höjdarhelg men hotellrummet användes flitigt denna gång.

Håkan den stackaren hade tandvärk hela helgen. Inte roligt alla åt värktabletter som bara den. Vädret var inte det bästa, blåst stormbyar snö regn om vartannat.

Men visst trotsade vi väder och värk promenerade som vanligt över allt.

Fredagens lunch intogs på PUB, Perfekt tror jag restaurangen heter.

     

Jag tog en Cesarsallad med majskyckling, Håkan något mer lätttuggat Wallenbergare. Vitt respektive rött till det.


Mellis i gammla stan

           


Middag på hotellet.

   

En cesarsallad till för mig men med räkor denna gång. Håkan tog en Räkmacka super delux.


Vårt hotell rum.

     

Ja sämre kan man ha det.


lördags fm mellis

 

Cappuchino till mig dricka till Håkan samt att vi delade på en minisemla. Mumsigt.

Sen gick vi till Kajsa Varg på söder kunde tyvärr inte ta några bilder där. Men det är en mysig butik med gammalt stuk närodlat lokalmat ekologiskt väldigt mysigt. Blev en kakao från Valerohna samt några ölkorvar.

Vi vandrade vidare till Södermalmshallen och handlade knakare på Ingelstakalkon. Fortsatte ner till Gamla stan skulle gå in på järnet men dom håller på och renoverar och har bytt namn. Inte kul. Vi hamnade på en annan restaurang Paganini tror jag den hette.

   

Carbonara till mig, Rödspetta till Håkan.

   

Efterrätt expresso till mig irish coffe till Håkan.


Middagen intogs även denna kväll på hotellet. Tyvärr inga bilder från den.


Ja så var då den helgen till ända, Och nu är det nästan en ny. Oj vad denna vecka har gått fort.

Håkan var på möte i går om Släda. Tänk vi är snart där.....  Jag längtar. Fast jag vet att det blir mycket jobb också för vi ska ju riva golvet och bygga nytt plus altan. Ja det blir en hel del att göra. Men det blir bra i slut ändan.


Nu är kaffet klar.


Som alltid var rädd om er och varandra. /Britt


Ovido - Quiz & Flashcards