Alla inlägg den 20 november 2011

Av Britt Näslund - 20 november 2011 17:03

en blogg som kommer att handla om min förhoppnings vis sista vikt resa.


Nu är det bara 2,5 veckor kvar till min gastrik bypass operation. Den 7 dec är den inplanerad.

Den 22 nov skrivs jag in på avdelning 15.

Kommer då att träffa läkaren som ska operera och narkosläkaren, samt alla annan personal på avdelningen.

Från den 23 nov är det bara pulver som gäller jag har valt modifast 4 st påsar om dagen fram till operation.


Har inte pratat med så många om att jag ska göra denna operation det är mina söner och man, Gunilla med familj. Min chef och närmaste arbetskamrat som går in för mig under tiden jag är sjukskriven. Vet att jag måste säga nått till övriga släkten och närmaste vänner också. Till helgen har vi sedan en tid redan bestämt att vi sulle gå ut och äta på söndagen med Svärfar och hans Göta. Så innan dess bör dom få veta så dom inte tror att jag är tokig som sitter med ett glas vatten. På lördag ska vi hem till Gunilla med familj på glögg party. Då kommer lite vänner så då får dom veta. På fredagen så är det några som ska gå till Mickaels jobb och äta buffé så då får dom veta det då. Ja då tror jag att jag har hunnit med de flesta.

Känns lite som om att jag skäms inför dom andra för mitt beslut. Kan inte fatta varför. 


Jag är inte ute efter att bli smal, utan att bli frisk.


I dags läget så har jag högt blodtryck, och det är under trycket som är högt. Har provat många olika medeciner men dom ger inte ett full gott resultat. Har hjärtproblem i släckten och läkarna ger mig inga goda utsikter. Har fått medicin mot kärlkramp om det skulle behövas. Har även fått astma. Mina höfter värker nästan alltid. Min läkare erbjöd mig detta av många olika anledningar.

Och jag vill ju leva ett full gott liv.

Jag är värd det.


Efter erbjudander och remiss skrivningen så har jag gått ner nästan 24 kg. Jag promenerar 45 min varje vardag. Går och tränar 2 ggr/v. Jag har ändrat mitt liv ganska mycket, för att vara så väl förberädd på allt som komma skall. Vet att det är några som kommer att säga varför gör du denna operation du är ju inte så tjok. Och ja det beror ju på vad man jämför med. Jag behöver gå ner ca 30 kg för att räknas som normalviktig. För mig är det mycket som behöver bort och ja visst jag har ju gått ner 24 kilo innan. Så visst kan jag, men jag vet också att jag kan gå upp allt. Och med råge, det har hänt förut.

Men nu vill jag att det ska bli en gång för alla.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards